Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Den gode ideen
Konseptutvikling er et verktøy for analyse, planlegging og gjennomføring av et
nytt konsept - enten det er et fysisk produkt eller en tjeneste - eller en ny
virksomhet.
Hensikten med verktøyet er å hjelpe virksomheter i en oppstartsfase som trenger en
helhetlig tilnærming til alt de skal gjøre for å få konseptet på plass, eksisterende
virksomheter som skal lansere et nytt konsept (produkt/tjeneste) og
virksomheter som sliter med eksisterende produkter og som trenger en ny og oversiktlig
vinkling for å tenke nytt og annerledes.
Verktøyet er firedelt, hvor første steg er å beskrive konseptet kort slik man vil fortelle om
den til venner og bekjente. Ved å få frem hovedtrekkene og ordne opp i tankene rundt
konseptet, gjør man allerede her det første og viktigste kontrollen - er ideen så god at
det er verdt både innsats og penger til å gå videre med den. Føler du at dette kanskje
ikke er en så unik ide likevel, kan det være lurt å ta en runde med selg selv og bestemme
om du ønsker å gå videre.
Velger du å gå videre, er neste steg å analysere konseptet dypere samt markedet det
skal inn i. Ved å foreta en rekke analyser av markedet, konkurransen, aktørene, selve
produktet som skal tilbys og de eksterne kreftene som regjerer, kan man utarbeide et
strategisk program for konseptet. Hvis dette er så bra at man ønsker å satse videre,
ledes man inn på neste steg i prosessen - planlegging.
Her ser vi på hvordan selve produktet skal se ut og fungere, design, funksjonalitet osv?
Hvordan det skal produseres, av hvem og hvor ? Hvilken organisasjon trenger man for å
få konseptet både på plass og ut i markedet og ikke minst få solgt det? Verktøyet tar for
seg stegene frem til en konkret handlingsplan, som så kan benyttes til lansering av
konseptet.
Det siste steget i prosessen er gjennomføring, dvs å få konseptet ut i markedet og følge
det opp her - stegene frem til lansering, samt deretter oppfølging og salg. Hvordan
benyttes sosiale medier, hvordan får man ekstern oppmerksomhet og er tilgjengelig for
både kunder og andre omgivelser, hvordan følger man opp kundene.
Verktøyet gir en helhetlig oversikt over ulike prosesser som må til for å lykkes. Vi
presenterer en rekke sjekklister som kan benyttes og forklarer litt teoretisk om hvert
punkt i prosessen.
Verktøyet har interaktive bruksmuligheter, der man kan fylle inn tekst underveis og lagre
dette, evt får det man legger inn sendt til egen mailboks for videre bruk.
KONTAKT OSS FOR MER INFORMASJON OM TILGANG OG BRUK
Verktøyet er for tiden under oppussing for å også kunne benyttes på
nettbrett og smarttelefoner. Ferdig 2. halvår 2022