Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Strategi360
Strategi 360 er et omfattende verktøy for gjennomføre en samlet gjennomgang av
en bedrifts ståsted og utsikter, og med bakgrunn i en slik analyse innføre en
kontinuerlig strategiprosess i bedriften. Modellen tar utgangspunkt i
forretningsideen/oppdraget, bedriften og personene bak, og går så
inn og kartlegger følgende områder: Produksjon, Markedsføring og
kommunikasjon, Salg, Økonomi og styring, Organisering og
kompetanse, Marked og konkurranse samt
Selskapets nåværende strategi
Med bakgrunn i en gjennomgang av disse faktorene utarbeides en ståstedsanalyse, og
med bakgrunn i denne selskapets strategiske plattform og program, som igjen danner
grunnlag for selskapets konkrete mål, delstrategier og handlingsplaner.
Verktøyet egner seg både for små, mellomstore og store selskapet som ønsker et mer
fokusert og helhetlig tilnærming til strategiarbeidet sitt.
VI har kalt verktøyet for Strategi360 da vi mener det dekker alle aspekter ved en
virksomhet som man må ha oversikt over for å kunne drive et godt strategiarbeid.
Verktøyets nytteverdi er firedelt.
1.
Det kan fungere som et frittstående undervisningsverktøy for en helhetlig strategisk
gjennomgang av hva som skal til for å drive et selskap, og passer dermed godt for
alle som ønsker kunnskap om dette, fra gründere til bedriftsledere.
2.
Ved første gangs bruk benyttes det til en gjennomgang og kartlegging av eget
selskap – en ståstedsanalyse. Hva har vi oversikt over i selskapet, hva har vi mindre
kontroll på? Det overordnede ønsket hos enhver leder er å ha full oversikt over alle
aspekter ved selskapet og driften av det. Hensikten med verktøyet er å kunne gi
brukeren nettopp dette. Verktøyet består av omfattende teoretisk dekning av alle
moduler og deltema som presenteres og inneholder en rekke sjekklister som kan
benyttes til å kartlegge og få plass all kunnskap man trenger om selskapet.
3.
Når verktøyet er benyttet en gang og er tilpasset til eget selskap (dvs resultatene av
ståstedsanalysen og innholdet i nåværende sjekklister og teori i alle moduler og
deltema er erstattet med tilsvarende kunnskap om selskapet), er det et helhetlig
referanseverktøy for alle impliserte ansatte, her finner man en oversikt over alle
aspekter ved selskapet.
4.
Det siste og viktigste aspektet med verktøyet er at det etter gjennomført
ståstedsanalyse og tilpasning, fungere som et strategiverktøy for ledelsen. Det kan
benyttes til løpende kartlegging av selskapets strategiske agenda innen hvert av
selskapets områder og dermed både selskapets strategiske program, målsetninger,
handlingsplaner og konkrete gjøremål. Det kan benyttes i en kontinuerlig
strategiprosess, der nye elementer på strategisk agenda dukker opp, mens tidligere
kartlagte elementer tas hånd om.
Hvem kan benytte verktøyet
Verktøyet er utarbeidet med sikte på å kunne brukes i ulike bedrifter og organisasjoner.
Bruk av modellen forutsetter tilpasning til den spesifikke virksomheten som analyseres
(feks. en vare- eller en tjenesteproduserende bedrift).
Modellen kan anvendes på enhetsnivå; innen et konsern eller innen offentlige
virksomheter. Den kan også danne et helhetlig holdepunkt for eksterne aktører som
ønsker å evaluere en bedrift i ulike sammenhenger - feks. ved kjøp, salg
finansieringsløsninger mv.
I tillegg kan verktøyet være et godt hjelpemiddel for gründere som skal utvikle sin
forretningsplan. Klarer de å finne svar til innholdet i alle moduler og deltema, står de
sterkt rustet til å utarbeide en solid forretningsplan som kan selges inn hos potensielle
investorer.
KONTAKT OSS FOR MER INFORMASJON OM TILGANG OG BRUK
Verktøyet er for tiden under oppussing for å også kunne benyttes på
nettbrett og smarttelefoner. Ferdig 2. halvår 2022