Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Her presenterer vi selve grunnlaget for selskapet, hvorfor det eksisterer og hva det gjør.
Selskapets oppdrag klargjør hva det faktisk gjør, visjonen hva selskapet strever etter å
oppnå og forretningsideen forklarer hvordan man skal jobbe mot å oppnå visjonen.
Visjonen skal fortelle en organisasjon hva den
arbeider med og strever mot og legitimere dens
virksomhet. Den skal være så verdsatt at den
skaper sterk motivasjon i bedriften.
•
Hvilke ambisjoner og ønsker har bedriften for
sin fremtidige situasjon?
•
Hvordan ser den for seg at forretningsideen
kan utvikle seg?
•
Hvordan håper den å bli oppfattet hos
publikum?
•
Hvilke framtidige posisjoner i markedene sikter
bedriften seg inn mot?
De visjonære formuleringene skal inspirere. De
skal være dristige, men ikke urealistiske. De skal
være realistiske, men ikke kjedelige. Det er viktig at
visjonen kan beskrives/forklares klart og tydelig for
andre. Den beste måten å gjøre dette på er å lage
en skriftlig forretningsidé...
OPPDRAG
The Mission - kall det gjerne oppdraget; hva bedriften grunnleggende sett er ute etter å oppnå.
("Eksistenshensikten").
Oppdraget gir grunnlaget for å definere visjoner, hovedmål, operative mål. Her beskrives
selskapets oppdrag og mandat, dvs hva som egentlig er hensikten med selskapets eksistens. Dette
er beskrevet i selskapets stiftelsesdokument eller mer inngående i form av forretningsideen.
Finnes det nyere, reviderte versjoner? Ta med hele historikken
Eventuelt også hvem som er hovedoppdragsgiver, hovedeiere....
VISJON
Selskapets visjon er noe mer enn kun et motto, en parole eller et slagord: Den skal være en
idealisert, uoppnåelig målsetting som berører alle som har noe med bedriften å gjøre; ansatte,
eiere, kunder, samfunnet.
FORRETNINGSIDE
Forretningsideen utledes fra visjonen og skal gi svar på hva bedriften holder på med. Den skal
danne en bakgrunn for å designe jobber, etablere bedriftens organisasjonsstruktur og lage dens
konkurransestrategi. Forretningsideen skal gi svar på en del nøkkelspørsmål mhp. kunder,
produkter og bedriften selv:
Oppdrag, visjon
og forretningsidé
•
Hvilket produkt(er) eller hva slags tjeneste(r) produserer og leverer
bedriften?
•
Hva er bedriftens hovedprodukter/tjenester?
o
som dekker hva slags og hvilke tydelig formulerte behov hos
brukerne?
o
med basis i hva slags kunnskap, kompetanse, ressurser og
fremgangsmåter?
•
Hvem er bedriftens kunder, karakteristikk?
•
Hva kan bedriften gjøre for kundene
•
Hvordan kan bedrifter bedre tilfredsstille kundenes behov?
•
Hva (av det vi gjør) skaper verdi for kunden?
•
Beskrivelse av bedriftens egen kompetanse
•
Hvorfor selges/tilbys produktene?
•
I hvilke markeder ønsker bedriften å konkurrere (geografiske)
•
Hva vil skje med disse markedene i fremtiden?
•
Hva står bedriften for?
•
Hva er de grunnleggende verdier?
•
Hva slags image ønsker bedriften utad?
I kartleggingen og analysen som vi nå tar fatt på vil vi ofte vende tilbake til disse spørsmålene. Hvor
står bedriften, hvor går bedriften - i sitt kontinuerlige arbeid med å realisere og videreutvikle sin
forretningsidé?
Eksempel på visjoner
•
Orkla: “Din venn hver dag”
•
Petoro: “En drivkraft på norsk sokkel”
•
Equinor: “Shaping the future of
energy”
•
Yara International: “A collaborative
society; a world without hunger; a
planet respected”
•
Storebrand: “Våre kunder anbefaler
oss”
•
Mowi: ”Å lede den blå revolusjonen”
•
Atea: “The Place to Be”
•
Norwegian: “Alle skal ha råd til å fly”
•
Norsk Tipping: «Vi gir drømmen en
sjanse!»
•
Aker ASA: “Stolt eierskap”
EKSEMPLER
Norsk Hydro: “Vårt formål er å skape et mer livskraftig samfunn gjennom nyskapende og effektiv
utvikling av naturressurser til løsninger og produkter”.
Telenor: “Vårt mål er å knytte deg sammen med det som betyr mest. Slik bidrar vi til å styrke
samfunnet rundt oss.”
DnB: «Vi er her. For at du skal være i forkant».
Atea: “ Kraftsenteret i norsk IT-bransje”
Equinor: “Å omdanne naturressurser til energi for mennesker og fremgang for samfunn”
Norgesgruppen: “Vi skal gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode
matopplevelser og bidra til grønne og sunne valg.”