NAVIGASJON
SOSIAL
KONTAKT e: info@sw.no
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Virksomhetens kjerne er det den kan best. Den beskriver bedriftens hovednerve, drivkraft og markedsposisjon. Den finnes ved å klargjøre virksomhetens:
VIRKSOMHETENS KJERNE
Spesielle kompetanse, kunnskapsbase Hva er selskapets spesielle kompetanse (kjerne kompetanse). Hva er selskapet flinkest til? Kjernekriterier for drift, resultater og FoU (forskning og utvikling)? Hva av det selskapet gjør skaper verdi for kundene (kjerneverdi for kunden), hva er våre kjerneverdier? Unike produkter eller tjenester Hva kan selskapet tilby kundene. Hva er våre kjerneprodukter? Hva er vår kjerneteknologi? Hvordan kan selskapet bedre tilfredsstille kundenes behov. Hvorfor skal kundene velge selskapets tjenester og produkter. Målmarkeder selskapet opererer i Hvor skal vi operere - geografiske markeder, industrielle segmenter? Hvem er kundene? Hvem er komkurrentene? Viktigste samarbeidspartnere?- skriv en karakteristikk. Hvem er de viktigste, hvem andre? Virksomhetens kjerne finnes i skjæringspunktet av disse tre faktorene (se figuren til høyre)
Virksomhetens kjerne er noe av det første man skal presentere av bedriften, men krever at man kjenner den så godt at det er noe av det siste man formulerer i en strategisk gjennomgang. Med den selvinnsikt og kompetanse man har utarbeidet seg om selskapet etter gjennomgangen av de ulike modulene i dette verktøyet, er man nå i stand til å formulere bedriftens kjerne på best mulig måte.
Virksomhetens kjerne
Ved analyse vedrørende bedriftens kjerne (styrke og nåværende og fremtidig markedsposisjon), bør følgende tas hensyn til:  •	Antall konkurrenter •	Bredde på kundegruppen, kundeanalyse •	Sårbarhet mot plutselige forandringer (sosiale, økonomiske, politiske) •	Hvilke kunnskaper har bedriften allerede •	Påvirkninger på bedriftens finansielle struktur
Ønsker man å gå mer detaljert til verks, finnes det en mer omfatende kjerne analyse, hvor man i tillegg til en utvidet analyse av Markeder, Kompetanse og Produkter ser på drift, verdi for kundene, verdier og deler av SWOT-analysen (som vi kommer tilbake til senere)
Virksomhetens kjerne er det den kan best. Den beskriver bedriftens hovednerve, drivkraft og markedsposisjon.
Virksomhetens kjerne
VIRKSOMHETENS KJERNE
Virksomhetens kjerne finnes i skjæringspunktet av følgende tre faktorer (ref figuren over)
Spesiell kompetanse, kunnskapsbase Hva er selskapets spesielle kompetanse (kjerne kompetanse). Hva er selskapet flinkest til? Kjernekriterier for drift, resultater og FoU (forskning og utvikling)? Hva av det selskapet gjør skaper verdi for kundene (kjerneverdi for kunden), hva er våre kjerneverdier? Unike produkter eller tjenester Hva kan selskapet tilby kundene. Hva er våre kjerneprodukter? Hva er vår kjerneteknologi? Hvordan kan selskapet bedre tilfredsstille kundenes behov. Hvorfor skal kundene velge selskapets tjenester og produkter. Målmarkeder selskapet opererer i Hvor skal vi operere - geografiske markeder, industrielle segmenter? Hvem er kundene? Hvem er komkurrentene? Viktigste samarbeidspartnere?- skriv en karakteristikk. Hvem er de viktigste, hvem andre?
ANALYSE Virksomhetens kjerne er noe av det første man skal presentere av bedriften, men krever at man kjenner den så godt at det er noe av det siste man formulerer i en strategisk gjennomgang. Med den selvinnsikt og kompetanse man har utarbeidet seg om selskapet etter gjennomgangen av de ulike modulene i dette verktøyet, er man nå i stand til å formulere bedriftens kjerne på best mulig måte.
Ved analyse vedrørende bedriftens kjerne (styrke og nåværende og fremtidig markedsposisjon), bør følgende tas hensyn til:  •	Antall konkurrenter •	Bredde på kundegruppen, kundeanalyse •	Sårbarhet mot plutselige forandringer (sosiale, økonomiske, politiske) •	Hvilke kunnskaper har bedriften allerede •	Påvirkninger på bedriftens finansielle struktur
DETALJERT ANALYSE Ønsker man å gå mer detaljert til verks, finnes det en mer omfatende kjerne analyse, hvor man i tillegg til en utvidet analyse av Markeder, Kompetanse og Produkter ser på drift, verdi for kundene, verdier og deler av SWOT-analysen (som vi kommer tilbake til senere). Forlsag til modell er illustrert under: