Styrker & svakheter, muligheter & trusler
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
SWOT-analyse
En SWOT analyse er en gjennomgang av aktørens eksterne og interne situasjon. Dette er
en av de mest kjente strategiske modeller og mange forbinder strategi med dette
begrepet. Det har vært benyttet i mange år og enkelte mener derfor at det er litt avlegs.
Vi ser likevel at man stadig vender tilbake til SWOT analysen. Vi mener den er mye
tydeligere enn alternative analyser og har den derfor med her.
Med gjennomgang av virksomhetens eksterne og interne situasjon, mener vi med den
første en analyse av virksomhetens omgivelser - ekstern analyse. Hva finnes av
Muligheter (Opportunities - O) og Trusler (Threaths - T) utenfor virksomheten. hva
påvirker den nå og hva vil påvirke den fremover.
Ved gjennomgang av virksomhetens interne situasjon - en intern analyse - ser vi på hva
som er bra her, dvs virksomhetens styrker (Strenght - S) og hva som ikke er bra ved
virksomheten (Weaknesses - W)
I tillegg til virksomhetens Strategi - som vi arbeider med her - og Presentasjonen av
virksomheten, forholder vi oss til 6 hovedområder: Økonomi, Marked og konkurranse,
Organisering og kompetanse, Produksjon, Markedsføring og kommunikasjon og Salg.
Hvilke av disse hovedområdene som analyseres i den interne og eksterne analysen og
de aktuelle analyseverktøyene, er sammenfattet i figuren under
Resultatene av en slik intern og ekstern analyse, kalles dermed for en SWOT analyse,
basert på de fire bokstavene i den engelsk forkortelsen - Strenght (S) - Weaknesses (W) -
Opportuneties (O) og Threaths (T).
Til å gjennomføre analysene finnes det gode, konkrete verktøy. Til intern-analysen
benyttes verktøyet “Verdikjeden”. Til den eksterne analysen benyttes modellen “Porters
konkurransekrefter”. Begge gjennomgås lengre nede i dette avsnittet. I likhet med SWOT
analysen har verdikjedeanalysen (den interne analysen), de senere årene blitt sett på
som et litt avleggs modellapparat. Vår erfaring er at begge er forholdsvis lette konsepter
å forstå for de fleste. Vi mener derfor SWOT analysen bør benyttes i det strategiske
arbeidet.
Men først - for å kunne vite hva som skal analyseres, må vi hente inn vår helhetlige
Strategi360 modell (som er beskrevet fra hovedmenyen). Denne viser alle hovedområder
i en kartlegging av en virksomhet:
SWOT-analysen er verktøyet for den STRATEGISKE ANALYSEN av virksomheten. Forenkler
figuren over på følgende måte
STRATEGISK
ANALYSE
(SW)
Interne omgivelser undersøkes
mht styrker og svakheter
(OT)
Eksterne omgivelser undersøkes
mht muligheter og trusler
Strategiske tiltak
og implementering
Den interne analysen:
Finn frem til de sterke og svake sider ved bedriftens egne forutsetninger, ressurser og
løsninger. Benytter selskapets verdikjede til denne analysen.
Trykk på boksen “INTERN ANALYSE” i figuren over for modeller og mer informasjon om
denne.
Den eksterne analysen:
Kartlegg muligheter og trusler i bedriftens omgivelser. Benytter her Porters
konkurransekrefter.
Trykk på boksen “EKSTERN ANALYSE” i figuren over for modeller og mer informasjon
om denne.
Begge disse analysene benyttes videre i den Strategiske analysen som modellen over
antyder. Denne kommer vi tilbake til senere.
Trusler (eksempler)
•
Tilgang til infrastruktur
•
Kapasitet
•
Tempo i utbyggingen
•
Få inngangsbarrierer
•
Tilgang til ressurser
•
Mange potensielle konkurrenter
•
Respons fra etablerte aktører
•
Viktig ben faller bort
•
Store omdømme aktører tar opp
konkurransen
•
Ikke markedsaksept for produktet
•
Ny teknologi
•
Plutselige endringer i oponionen
Muligheter (eksempler)
•
Infrastruktur
•
Fortsatt udekket behov i markedet
•
Lav brukerterskel
•
Tjenester er tilgjengelig
•
Uavhengig selskap
•
Mange mulige ”patrioter”
•
Nytt og spennende konsept.
•
Segmentering
•
Nye inntektsområder
•
kundedatabasen
Sterke sider (eksempler)
•
Solide partnere med lang erfaring og solid
kompetanse innen sine områder
•
First mover
•
Nøkkelpersoner med stor kompetanse og
lang erfaring innen kjernevirksomheten
•
Kontroll på brukerne
•
Teknologiuavhengig
•
Godt nettverk i og utenfor bransjen
•
Organisering (fleksible, åpen, prosess)
•
Unik forretningsmodell
•
Flere ben å stå på i forretningsmodellen
•
Tilpasset og målrettet annonsekanal
•
Outsourcing av prosesser og tjenester som
ligger utenfor kjernevirksomhet
Svake sider (eksempler)
•
Ukjent merkevare
•
Mangel på kapital
•
Krevende arbeidsmarked
•
Kapasitet og ressurser
•
Behov for mange siter
•
Ikke proof-of-concept
•
Avhengig av solide partnere i de forskjellige
forretningsområdene
•
Ny uprøvd forretningsmodell
Trykk på Intern og Ekstern analyse for mer
SWOT RESULTAT
SWOT analysen ender opp med en oversikt over alle kartlagte styrker og svakheter,
muligheter og trusler. Disse kan så settes opp i en oversiktlig oversikt som benyttes som
et element i den Strategiske Plattformen og som benyttes videre i den strategiske
analysen av virksomheten