NAVIGASJON
SOSIAL
KONTAKT e: info@sw.no
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
SWOT-analyse
En SWOT analyse er en gjennomgang av aktørens eksterne og interne situasjon. Dette er en av de mest kjente strategiske modeller og mange forbinder strategi med dette begrepet. Det har vært benyttet i mange år og enkelte mener derfor at det er litt avlegs. Vi ser likevel at man stadig vender tilbake til SWOT analysen. Vi mener den er mye tydeligere enn alternative analyser og har den derfor med her. Med gjennomgang av virksomhetens eksterne og interne situasjon, mener vi med den første en analyse av virksomhetens omgivelser - ekstern analyse. Hva finnes av Muligheter (Opportunities - O) og Trusler (Threaths - T) utenfor virksomheten. hva påvirker den nå og hva vil påvirke den fremover. Ved gjennomgang av virksomhetens interne situasjon - en intern analyse - ser vi på hva som er bra her, dvs virksomhetens styrker (Strenght - S) og hva som ikke er bra ved virksomheten (Weaknesses - W)
I tillegg til virksomhetens Strategi - som vi arbeider med her - og Presentasjonen av virksomheten, forholder vi oss til 6 hovedområder: Økonomi, Marked og konkurranse, Organisering og kompetanse, Produksjon, Markedsføring og kommunikasjon og Salg. Hvilke av disse hovedområdene som analyseres i den interne og eksterne analysen og de aktuelle analyseverktøyene, er sammenfattet i figuren under
Resultatene av en slik intern og ekstern analyse, kalles dermed for en SWOT analyse, basert på de fire bokstavene i den engelsk forkortelsen - Strenght (S) - Weaknesses (W) - Opportuneties (O) og Threaths (T). Til å gjennomføre analysene finnes det gode, konkrete verktøy. Til intern-analysen benyttes verktøyet “Verdikjeden”. Til den eksterne analysen benyttes modellen “Porters konkurransekrefter”. Begge gjennomgås lengre nede i dette avsnittet. I likhet med SWOT analysen har verdikjedeanalysen (den interne analysen), de senere årene blitt sett på som et litt avleggs modellapparat. Vår erfaring er at begge er forholdsvis lette konsepter å forstå for de fleste. Vi mener derfor SWOT analysen bør benyttes i det strategiske arbeidet. Men først - for å kunne vite hva som skal analyseres, må vi hente inn vår helhetlige Strategi360 modell (som er beskrevet fra hovedmenyen). Denne viser alle hovedområder i en kartlegging av en virksomhet:
S W O T Strenght Weaknesses Opportunities Threaths
SWOT-analysen er verktøyet for den STRATEGISKE ANALYSEN av virksomheten. Forenkler figuren over på følgende måte
STRATEGISK ANALYSE
INTERN ANALYSE EKSTERN ANALYSE
(SW) Interne omgivelser undersøkes mht styrker og svakheter
(OT) Eksterne omgivelser undersøkes mht muligheter og trusler
Strategiske tiltak og implementering
Den interne analysen: Finn frem til de sterke og svake sider ved bedriftens egne forutsetninger, ressurser og løsninger. Benytter selskapets verdikjede til denne analysen. Trykk på boksen “INTERN ANALYSE” i figuren over for modeller og mer informasjon om denne. Den eksterne analysen: Kartlegg muligheter og trusler i bedriftens omgivelser. Benytter her Porters konkurransekrefter. Trykk på boksen “EKSTERN ANALYSE” i figuren over for modeller og mer informasjon om denne. Begge disse analysene benyttes videre i den Strategiske analysen som modellen over antyder. Denne kommer vi tilbake til senere.
Trusler (eksempler) Tilgang til infrastruktur Kapasitet Tempo i utbyggingen Få inngangsbarrierer Tilgang til ressurser Mange potensielle konkurrenter Respons fra etablerte aktører Viktig ben faller bort Store omdømme aktører tar opp konkurransen Ikke markedsaksept for produktet Ny teknologi Plutselige endringer i oponionen
Muligheter (eksempler) Infrastruktur Fortsatt udekket behov i markedet Lav brukerterskel Tjenester er tilgjengelig Uavhengig selskap Mange mulige ”patrioter” Nytt og spennende konsept. Segmentering Nye inntektsområder kundedatabasen
Sterke sider (eksempler) Solide partnere med lang erfaring og solid kompetanse innen sine områder First mover Nøkkelpersoner med stor kompetanse og lang erfaring innen kjernevirksomheten Kontroll på brukerne Teknologiuavhengig Godt nettverk i og utenfor bransjen Organisering (fleksible, åpen, prosess) Unik forretningsmodell Flere ben å stå på i forretningsmodellen Tilpasset og målrettet annonsekanal Outsourcing av prosesser og tjenester som ligger utenfor kjernevirksomhet
Svake sider (eksempler) Ukjent merkevare Mangel på kapital Krevende arbeidsmarked Kapasitet og ressurser Behov for mange siter Ikke proof-of-concept Avhengig av solide partnere i de forskjellige forretningsområdene Ny uprøvd forretningsmodell
S W T O
Trykk på Intern og Ekstern analyse for mer
SWOT RESULTAT SWOT analysen ender opp med en oversikt over alle kartlagte styrker og svakheter, muligheter og trusler. Disse kan så settes opp i en oversiktlig oversikt som benyttes som et element i den Strategiske Plattformen og som benyttes videre i den strategiske analysen av virksomheten
SWOT-analyse
En SWOT analyse er en gjennomgang av aktørens eksterne og interne situasjon. Dette er en av de mest kjente strategiske modeller og mange forbinder strategi med dette begrepet. Det har vært benyttet i mange år og enkelte mener derfor at det er litt avlegs. Vi ser likevel at man stadig vender tilbake til SWOT analysen. Vi mener den er mye tydeligere enn alternative analyser og har den derfor med her. Med gjennomgang av virksomhetens eksterne og interne situasjon, mener vi med den første en analyse av virksomhetens omgivelser - ekstern analyse. Hva finnes av Muligheter (Opportunities - O) og Trusler (Threaths - T) utenfor virksomheten. hva påvirker den nå og hva vil påvirke den fremover. Ved gjennomgang av virksomhetens interne situasjon - en intern analyse - ser vi på hva som er bra her, dvs virksomhetens styrker (Strenght - S) og hva som ikke er bra ved virksomheten (Weaknesses - W)
S W O T Strenght Weaknesses Opportunities Threaths
Resultatene av en slik intern og ekstern analyse, kalles dermed for en SWOT analyse, basert på de fire bokstavene i den engelsk forkortelsen - Strenght (S) - Weaknesses (W) - Opportuneties (O) og Threaths (T). Til å gjennomføre analysene finnes det gode, konkrete verktøy. Til intern-analysen benyttes verktøyet “Verdikjeden”. Til den eksterne analysen benyttes modellen “Porters konkurransekrefter”. Begge gjennomgås lengre nede i dette avsnittet. I likhet med SWOT analysen har verdikjedeanalysen (den interne analysen), de senere årene blitt sett på som et litt avleggs modellapparat. Vår erfaring er at begge er forholdsvis lette konsepter å forstå for de fleste. Vi mener derfor SWOT analysen bør benyttes i det strategiske arbeidet. Men først - for å kunne vite hva som skal analyseres, må vi hente inn vår helhetlige Strategi360 modell (som er beskrevet fra hovedmenyen). Denne viser alle hovedområder i en kartlegging av en virksomhet:
I tillegg til virksomhetens Strategi - som vi arbeider med her - og Presentasjonen av virksomheten, forholder vi oss til 6 hovedområder: Økonomi, Marked og konkurranse, Organisering og kompetanse, Produksjon, Markedsføring og kommunikasjon og Salg. Hvilke av disse hovedområdene som analyseres i den interne og eksterne analysen og de aktuelle analyseverktøyene, er sammenfattet i figuren under
SWOT-analysen er verktøyet for den STRATEGISKE ANALYSEN av virksomheten. Forenkler figuren over på følgende måte
STRATEGISK ANALYSE
INTERN ANALYSE EKSTERN ANALYSE
(SW) Interne omgivelser undersøkes mht styrker og svakheter
(OT) Eksterne omgivelser undersøkes mht muligheter og trusler
Strategiske tiltak og implementering
Den interne analysen: Finn frem til de sterke og svake sider ved bedriftens egne forutsetninger, ressurser og løsninger. Benytter selskapets verdikjede til denne analysen. Trykk på boksen “INTERN ANALYSE” i figuren over for modeller og mer informasjon om denne. Den eksterne analysen: Kartlegg muligheter og trusler i bedriftens omgivelser. Benytter her Porters konkurransekrefter. Trykk på boksen EKSTERN ANALYSE” i figuren over for modeller og mer informasjon om denne. Begge disse analysene benyttes videre i den Strategiske analysen som modellen over antyder. Denne kommer vi tilbake til senere. SWOT analysen ender opp med en oversikt over alle kartlagte styrker og svakheter, muligheter og trusler. Disse kan så settes opp i en oversiktlig oversikt som benyttes som et element i den Strategiske Plattformen og som benyttes videre i den strategiske analysen av virksomheten. Her er et eksempel på resultatet av en SWOT-analyse:
Trusler (eksempler) Tilgang til infrastruktur Kapasitet Tempo i utbyggingen Få inngangsbarrierer Tilgang til ressurser Mange potensielle konkurrenter Respons fra etablerte aktører Viktig ben faller bort Store omdømme aktører tar opp konkurransen Ikke markedsaksept for produktet Ny teknologi Plutselige endringer i oponionen
Muligheter (eksempler) Infrastruktur Fortsatt udekket behov i markedet Lav brukerterskel Tjenester er tilgjengelig Uavhengig selskap Mange mulige ”patrioter” Nytt og spennende konsept. Segmentering Nye inntektsområder kundedatabasen
Sterke sider (eksempler) Solide partnere med lang erfaring og solid kompetanse innen sine områder First mover Nøkkelpersoner med stor kompetanse og lang erfaring innen kjernevirksomheten Kontroll på brukerne Teknologiuavhengig Godt nettverk i og utenfor bransjen Organisering (fleksible, åpen, prosess) Unik forretningsmodell Flere ben å stå på i forretningsmodellen Tilpasset og målrettet annonsekanal Outsourcing av prosesser og tjenester som ligger utenfor kjernevirksomhet
Svake sider (eksempler) Ukjent merkevare Mangel på kapital Krevende arbeidsmarked Kapasitet og ressurser Behov for mange siter Ikke proof-of-concept Avhengig av solide partnere i de forskjellige forretningsområdene Ny uprøvd forretningsmodell
S W T O