Kritiske suksessfaktorer
De kritiske suksessfaktorene (KSF) er et viktig hjelpemiddel til å identifisere faktorer som er viktige for å nå bedriftens mål. Vi tenker her på kunder, produkter, organisasjon, økonomi og andre viktige forhold for bedriften som må analyseres For å finne frem til de kritiske suksessfaktorene, må en se på forholdet mellom kontrollerbare variable og kritiske faktorer som påvirker bedriftenes evne til å konkurrere i markedet. KSF er kritiske med hensyn på drift og resultater og med hensyn på å utvikle komparative fortrinn. En kartlegging av KSF kan bygge på gjennomgangen av bedriftens sterke og svake sider; er det noe i denne oversikten som også er kritiske for bedriften (enten man er sterk eller svak her). Er det noe ut over disse som har stor betydning for selskapets eksistens De kritiske suksessfaktorene bør rangeres etter viktighet. Bedriftens må så vurdere sin styrke i forhold til hver av disse.
NAVIGASJON
SOSIAL
KONTAKT e: info@sw.no
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Eksempler på kritiske suksessfaktorer: Forskning, utvikling og innovasjon, Produksjon / fabrikasjonskostnader, Distribusjonskostnader og -nettverk, Produktenes utforming, design, nytte Produktkvalitet Markedsføring, Salgsfunksjonen Ordreinngang, tilgang på nye prosjekter Kunderelasjoner, service, kundekreditter Omdømme, Merkevare, patenter, lisenser, Nøkkelkompetanse - rekruttering, Organisasjonsevne, fleksibilitet, Lokalisering/lokaler
De kritiske suksessfaktorene kan settes inn i en oversiktlig tabell :
De kan gjerne rangeres og sorteres innenfor ulike områder (f.eks i de samme kategoriene som vi benytter gjennom hele dette verktøyet), med enkelte tillegg (som f.eks tidsaspektet).
Kritiske suksessfaktorer
De kritiske suksessfaktorene (KSF) er et viktig hjelpemiddel til å identifisere faktorer som er viktige for å nå bedriftens mål. Vi tenker her på kunder, produkter, organisasjon, økonomi og andre viktige forhold for bedriften som må analyseres For å finne frem til de kritiske suksessfaktorene, må en se på forholdet mellom kontrollerbare variable og kritiske faktorer som påvirker bedriftenes evne til å konkurrere i markedet. KSF er kritiske med hensyn på drift og resultater og med hensyn på å utvikle komparative fortrinn. En kartlegging av KSF kan bygge på gjennomgangen av bedriftens sterke og svake sider; er det noe i denne oversikten som også er kritiske for bedriften (enten man er sterk eller svak her). Er det noe ut over disse som har stor betydning for selskapets eksistens De kritiske suksessfaktorene bør rangeres etter viktighet. Bedriftens må så vurdere sin styrke i forhold til hver av disse.
Eksempler på kritiske suksessfaktorer: Forskning, utvikling og innovasjon, Produksjon / fabrikasjonskostnader, Distribusjonskostnader og -nettverk, Produktenes utforming, design, nytte Produktkvalitet Markedsføring, Salgsfunksjonen Ordreinngang, tilgang på nye prosjekter Kunderelasjoner, service, kundekreditter Omdømme, Merkevare, patenter, lisenser, Nøkkelkompetanse - rekruttering, Organisasjonsevne, fleksibilitet, Lokalisering/lokaler
De kritiske suksessfaktorene kan settes inn i en oversiktlig tabell :
De kan gjerne rangeres og sorteres innenfor ulike områder (f.eks i de samme kategoriene som vi benytter gjennom hele dette verktøyet), med enkelte tillegg (som f.eks tidsaspektet).