NAVIGASJON
SOSIAL
KONTAKT e: info@sw.no
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Forretningsstrategien, (eller virksomhetens hovedstrategi som den ofte refereres til) angir de hovedretninger virksomheten ønsker å utvikle seg i og dermed videre veivalg. I tillegg skal den angi ønsket vekst (endringsgrad) av virksomheten. Teorien skiller mellom tre hovedstrategier
Kostnadsledelse Den som produserer til laveste priser er kostnadsleder. Vellykket strategi når brukere er sensitive til prisforandringer, når konkurrenter selger like produkter eller ved stordriftsfordeler. Farer: Fokuserer så mye på kostnadsledelse at en glemmer å ta hensyn til innkjøp, distribusjon og drift.
Differensiering Tilby produkter eller tjenester som er unike eller bedre enn konkurrentenes. Å være spesiell på noe som er viktig for kundene. Eksempler: beste kundeservice, best tilbud av spesielle produkter, tilgjengelighet, best kvalitet. Farer: Overdifferensiering, kan prise seg ut av markedet.
Fokus Å skape verdi for kunden ved enten å være kostnadsleder eller tilby differensierte produkter til et lite segment av markedet Identifisere en eller flere segmenter og kundene sine spesielle behov der og tilby produkter til disse.
Man må på best mulig måte analysere sin egen virksomhet og så hvor man ligger innen disse tre ulike retningene. Det er viktig å ha helt klart for seg hvor man hører hjemme, slik at virksomhetens strategi kan utvikles i lys av dette
Forretningsstrategi
Forretnings- strategi
Forretningsstrategien, (eller virksomhetens hovedstrategi som den ofte refereres til) angir de hovedretninger virksomheten ønsker å utvikle seg i og dermed videre veivalg. I tillegg skal den angi ønsket vekst (endringsgrad) av virksomheten. Teorien skiller mellom tre hovedstrategier
Kostnadsledelse Den som produserer til laveste priser er kostnadsleder. Vellykket strategi når brukere er sensitive til prisforandringer, når konkurrenter selger like produkter eller ved stordriftsfordeler. Farer: Fokuserer så mye på kostnadsledelse at en glemmer å ta hensyn til innkjøp, distribusjon og drift.
Differensiering Tilby produkter eller tjenester som er unike eller bedre enn konkurrentenes. Å være spesiell på noe som er viktig for kundene. Eksempler: beste kundeservice, best tilbud av spesielle produkter, tilgjengelighet, best kvalitet. Farer: Overdifferensiering, kan prise seg ut av markedet.
Fokus Å skape verdi for kunden ved enten å være kostnadsleder eller tilby differensierte produkter til et lite segment av markedet Identifisere en eller flere segmenter og kundene sine spesielle behov der og tilby produkter til disse.
Man må på best mulig måte analysere sin egen virksomhet og så hvor man ligger innen disse tre ulike retningene. Det er viktig å ha helt klart for seg hvor man hører hjemme, slik at virksomhetens strategi kan utvikles i lys av dette