Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Virksomhetens mål
kort og langsikt
Bedriftens mål kan deles inn i overordnede (langsiktige) og operative (kortsiktige)
mål. Disse danner grunnlaget for å vurdere bedriftens resultater. Både de
overordnede og de operative målene kartlegges her. De tas så opp for vurdering
under det strategiske programmet for å se om de fremdeles er aktuelle eller om de
må justeres ihht strategisk agenda fra hver av hovedmodulene.
Virksomhetens operative mål
Operative mål er spesifiserte mål som skal
oppnås. F.eks: fortjeneste, overskudd,
produktivitet, vekst, effektivitet,
markedsandel. Krav til operative mål:
•
Må rangeres/prioriteres
•
Skal være presise og målbare
•
Skal være oppnåelige
•
Skal være bestemte i tid
•
Skal være realistiske og utfordrende
•
Skal være skrevet ned.
•
Skal være klart viktige (ikke for mange),
Virksomhetens overordnede mål
Beskriv de fremtidige mål som bedriften vil
oppnå. De overordnede målene skal angi et
generelt nivå. Eksempler: lønnsom drift,
vekstnivå, attraktiv arbeidsplass, tilfredse
kunder, godt renommé..
Overordnet mål – eksempel på formulering:
At bedriften posisjonerer seg og
tilrettelegger sin virksomhet slik at den er
"blant de beste - og helst den beste - i
klassen".
Det er utviklet mange verktøy for målstyring – hvordan man helt konkret skal nå sine mål, et
eksempel er Balanced Scorecard metoden:
The balanced scorecard (BSC) is a strategic performance management tool - a semi-standard
structured report supported by proven design methods and automation tools that can be used by
managers to keep track of the execution of activities by staff within their control and monitor the
consequences arising from these actions. (Kilde: Wikipedia)