NAVIGASJON
SOSIAL
KONTAKT e: info@sw.no
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Virksomhetens mål kort og langsikt
Bedriftens mål kan deles inn i overordnede (langsiktige) og operative (kortsiktige) mål. Disse danner grunnlaget for å vurdere bedriftens resultater. Både de overordnede og de operative målene kartlegges her. De tas så opp for vurdering under det strategiske programmet for å se om de fremdeles er aktuelle eller om de må justeres ihht strategisk agenda fra hver av hovedmodulene.
Virksomhetens operative mål Operative mål er spesifiserte mål som skal oppnås. F.eks: fortjeneste, overskudd, produktivitet, vekst, effektivitet, markedsandel. Krav til operative mål: Må rangeres/prioriteres Skal være presise og målbare Skal være oppnåelige Skal være bestemte i tid Skal være realistiske og utfordrende Skal være skrevet ned. Skal være klart viktige (ikke for mange),
Virksomhetens overordnede mål Beskriv de fremtidige mål som bedriften vil oppnå. De overordnede målene skal angi et generelt nivå. Eksempler: lønnsom drift, vekstnivå, attraktiv arbeidsplass, tilfredse kunder, godt renommé.. Overordnet mål – eksempel på formulering: At bedriften posisjonerer seg og tilrettelegger sin virksomhet slik at den er "blant de beste - og helst den beste - i klassen".
Det er utviklet mange verktøy for målstyring – hvordan man helt konkret skal nå sine mål, et eksempel er Balanced Scorecard metoden: The balanced scorecard (BSC) is a strategic performance management tool - a semi-standard structured report supported by proven design methods and automation tools that can be used by managers to keep track of the execution of activities by staff within their control and monitor the consequences arising from these actions. (Kilde: Wikipedia)
Virksomhetens mål kort og langsikt
Bedriftens mål kan deles inn i overordnede (langsiktige) og operative (kortsiktige) mål. Disse danner grunnlaget for å vurdere bedriftens resultater. Både de overordnede og de operative målene kartlegges her. De tas så opp for vurdering under det strategiske programmet for å se om de fremdeles er aktuelle eller om de må justeres ihht strategisk agenda fra hver av hovedmodulene.
Virksomhetens operative mål Operative mål er spesifiserte mål som skal oppnås. F.eks: fortjeneste, overskudd, produktivitet, vekst, effektivitet, markedsandel. Krav til operative mål: Må rangeres/prioriteres Skal være presise og målbare Skal være oppnåelige Skal være bestemte i tid Skal være realistiske og utfordrende Skal være skrevet ned. Skal være klart viktige (ikke for mange),
Virksomhetens overordnede mål Beskriv de fremtidige mål som bedriften vil oppnå. De overordnede målene skal angi et generelt nivå. Eksempler: lønnsom drift, vekstnivå, attraktiv arbeidsplass, tilfredse kunder, godt renommé.. Overordnet mål – eksempel på formulering: At bedriften posisjonerer seg og tilrettelegger sin virksomhet slik at den er "blant de beste - og helst den beste - i klassen".
Det er utviklet mange verktøy for målstyring – hvordan man helt konkret skal nå sine mål, et eksempel er Balanced Scorecard metoden: The balanced scorecard (BSC) is a strategic performance management tool - a semi- standard structured report supported by proven design methods and automation tools that can be used by managers to keep track of the execution of activities by staff within their control and monitor the consequences arising from these actions. (Kilde: Wikipedia)