NAVIGASJON
SOSIAL
KONTAKT e: info@sw.no
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Ekstern analyse
Legger vi den Eksterne analysen inn i vår helhetlige selskapsmodell - Strategi 360, kan vi illustrere dette på følgende måte:
En av selskapets viktigste oppgaver er å sette seg inn i markedet og den konkurransen som eksisterer. Det gjøres ved å gjennomføre en konkurranseanalyse, som gir svar på spørsmål som: Hvem er konkurrentene - Hvem er eller kan komme til å være ute i omtrent samme ærend, Hvordan identifisere og overvåke/skaffe informasjon om konkurrentene? Hvor godt kjenner vi dem? Hvor gode er de i forhold til oss? (Benchmarking). EKSTERN ANALYSE er å kartlegge selskapets muligheter med basis i de ytre omgivelsene, for å få ideer til hvordan vi kan videreutvikle selskapet, skape nye forretningsideer og manøvrere selskapet i fremtiden, mens truslene gjør oss oppmerksom på den beredskap selskapet må ha mot endringer i rammebetingelser, nye konkurrenter og produkter, leverandør og kundeutfordringer. Bedriftens egne Kritiske Suksessfaktorer kan brukes som sammenligningsgrunnlag. Hvor gode er konkurrentene i forhold til egen virksomhet i hver av dise faktorene
STRATEGISK ANALYSE
INTERN ANALYSE
EKSTERN ANALYSE
(SW) Interne omgivelser undersøkes mht styrker og svakheter
(OT) Eksterne omgivelser undersøkes mht muligheter og trusler
Strategiske tiltak og implementering
Porters Konkurransekrefter Analysen av muligheter og trusler tar utgangspunkt i Porters konkurransemodell. Denne går ut på å undersøke og analysere selskapets omgivelser for å avdekke muligheter og trusler i forhold til konkurrenter på samme arena, leverandører, kunder, potensielle nykommere og substitutter. Her har vi tatt utgangspunkt i Porters konkurransemodell og tilpasset den med relevante sprøsmål.

Analyse av muligheter og

trusler i virksomhetens

eksterne omgivelser

KONKURRENTER
KONKURRENTER
SUBSTITUTTER
POTENSIELLE INNTRENGERE
KUNDER
LEVERANDØRER
Makrofaktorer
KONKURRENTER Hvilke konkurrenter finnes i markedet i dag? Hvor sterke er disse i forhold til bedriften? Er det en mulighet for at disse kan kjøpe opp eller konkurrer ut bedriften? Disse og følgende flere relevante spørsmål må en stille seg: 1. Er det sterk konkurranse i det markedet bedriften opererer i? 2. Hvor sterke er konkurrentene sammenlignet med bedriften? (Markedsandeler) 3. Hvem anser bedriften som sine viktigste konkurrenter? 4. Er produktet lett å kopiere? 5. Er det potensielle nye konkurrenter i markedet? 6. Konkurrenter lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt
LEVERANDØRER Hvilke leverandører har bedriften og hva kjennetegner disse. 1. Hvilke leverandører benytter selskapet seg av 2. Finnes det andre potensielle leverandører i samme marked 3. Har man sammenliknet leverandørenes priser 4. Er det andre faktorer man må ta hensyn til; pålitelighet, service og support, nærhet, kvalitet 5. Hva er de viktigste kriteriene for selskapet ved valg av leverandører? Har man rangert leverandørene mht de viktigste kriteriene? 6. Finnes det noen muligheter eller trusler i forbindelse med disse leverandørene. Eksempel på trusler; leverandørenes forhandlingsmakt; hvis det finnes få leverandører, kan disse styre prisingen eller de kan utvide nedstrøms og bli konkurrent. Leverandøravhengighet – hva skjer hvis en leverandør går overende. Eksempel på muligheter; finnes det en leverandør som er potensiell oppkjøpskandidat for bedriften?
SUBSTITUTTER 1. Finnes det andre produkter som ikke er identiske, men nær beslektede og som kan overta i bedriftens markeder. 2. Hvilke produkter har egenskaper som kan konkurrere ut bedriftens egne produkter.
KUNDER Hvem er aktørens viktigste kunder. Hvilke muligheter eller trusler finnes i forbindelse med egne kunderelasjoner. Man må undersøke hvor godt forholdet er til kundene, hvor avhengige de er av oss og hvor lett det er å skifte over til konkurrenter. Analysen skal gi svar på følgende spørsmål 1. Hvem er aktørens viktigste kunder; målgrupper, segmenter? 2. Hvordan er utviklingen i aktørens kundemasse? (Voksende, stabil eller synkende) 3. Kjennetegnes kundemassen av stabile gjenkjøpskunder eller sporadiske kunder? 4. Er det noen kunder/kundegrupper som betyr mer for aktørens resultat enn andre? 5. Hvordan følges kundene opp; likeartet og/eller differensiert? 6. Hvordan arbeider aktørens mot nye kunder/grupper?
INNTRENGERE 1. Kan det komme nye tilbydere i markedet som kan konkurrere med bedriften. 2. Hvilke andre selskaper har potensiale til å gå inn på bedriftens markeder og bli en sterk konkurrent. 3. Hvor lett er det å kopiere bedriftens produkter? 4. Hvor store er inngangsbarrierene i markedet?
MAKROFAKTORER Eksterne faktorer og drivkrefter - eksempler på relevante forhold i bedriftens eksterne handlingsmiljø. Økonomiske faktorer BNP-utvikling Internasjonal økonomi Valuta/Rente/Inflasjonsrater Arbeidsmarkedet Lønns- og kostnadsnivå Levekårsutvikling Teknologiske faktorer Relevant grunnforskning Relevant anvendt forskning Informasjonsteknologi Kommunikasjons-infrastruktur Internett aksess Teknologisk innovasjon Politiske/legale forhold Politisk forutsigbarhet Konkurranselovgivning Konsesjonslovgivning Miljøreguleringer Skatteregler Arbeidsrettsregler Sosio-kulturelle forhold Demografisk utvikling Holdnings-/livsstilstrender Forbruksmønstre Familiemønstre Bosettingsmønstre Karrieremønstre
Basert på denne kartleggingen av konkurransekreftene settes det opp en liste over 1. Alle muligheter som åpenbarer seg. Her går man gjennom alt analysen har fått frem og tolker dette. Eksempler på tankegang er - a. Hvis det kommer substitutter for egne produkter, kan vi raskt forbedre eller endre våre produkter eller komme opp med enda bedre produkter for å møte konkurransen. b. Hvilke inntrenger er ventes å komme inn, kan vi evt samarbeide eller kjøpe opp disse c. Skal man endre leverandører, inngå nærmere samarbeid med noen eller kanskje overta leverandørene for å få kontroll over mer av produktenes verdikjede. Kan man utvikle nye og bedre produkter sammen med leverandørene. d. Er det mulig å gjøre det vanskeligere for konkurrenter å komme inn i markedet? Kan man beskytte egne produkter eller produksjonsprosesser med patenter. e. Er det interessant å inngå nærmere samarbeid med kunder. Er det f.eks hensiktsmessig å gi kunder enerett i enkelte markeder mot andre motytelser? 2. Alle trusler man må være på vakt overfor - eksempler på tolking: a. De nye produktene som kommer innen vår bransje, hvor mye medre er de enn våre. b. Hvilke nye produkter kan ta over for våre. Er det noe som gjør at våre velges bort c. Er det fare for at leverandører inngår eksklusive avtaler eller samarbeid med våre konkurrenter eller får de bedre betingelser enn oss. d. Kommer det nye aktører på banen med helt nye angrepsmåter eller teknologi som revolusjonerer bransjen (Eks: Askeladden som går inn i trauste bransjer og endrer konseptet helt - som med Cutters, Dr.Dropin, begravelsesbyråer osv) e. Kommer det store endringer i kunders preferanser så og si over nattet (f.eks store miljøengasjement hos en stor gruppe av virksomhetens potensielle kunder) Som for Sterke og Svake sider, setter vi her opp en rangert oversikt over mulighetene og en over truslene. Denne benyttes i det videre arbeidet med den strategiske analysen, som vi kommer tilbake til senere. Under viser vi et eksempel på Muligheter og Trusler:
Trusler (eksempler) Tilgang til infrastruktur Kapasitet Tempo i utbyggingen Få inngangsbarrierer Tilgang til ressurser Mange potensielle konkurrenter Respons fra etablerte aktører Viktig ben faller bort Store omdømme aktører tar opp konkurransen Ikke markedsaksept for produktet Ny teknologi Plutselige endringer i oponionen
Muligheter (eksempler) Infrastruktur Fortsatt udekket behov i markedet Lav brukerterskel Tjenester er tilgjengelig Uavhengig selskap Mange mulige ”patrioter” Nytt og spennende konsept. Segmentering Nye inntektsområder kundedatabasen
Resultatet fra den Eksterne analysen hentes inn i SWOT analysen danner grunnlag for deler av den strategiske plattformen, som senere benyttes i det videre arbeidet med den strategiske analysen.
T O
Ekstern analyse
En av selskapets viktigste oppgaver er å sette seg inn i markedet og den konkurransen som eksisterer. Det gjøres ved å gjennomføre en konkurranseanalyse, som gir svar på spørsmål som: Hvem er konkurrentene - Hvem er eller kan komme til å være ute i omtrent samme ærend, Hvordan identifisere og overvåke/skaffe informasjon om konkurrentene? Hvor godt kjenner vi dem? Hvor gode er de i forhold til oss? (Benchmarking). EKSTERN ANALYSE er å kartlegge selskapets muligheter med basis i de ytre omgivelsene, for å få ideer til hvordan vi kan videreutvikle selskapet, skape nye forretningsideer og manøvrere selskapet i fremtiden, mens truslene gjør oss oppmerksom på den beredskap selskapet må ha mot endringer i rammebetingelser, nye konkurrenter og produkter, leverandør og kundeutfordringer. Bedriftens egne Kritiske Suksessfaktorer kan brukes som sammenlignings- grunnlag. Hvor gode er konkurrentene i forhold til egen virksomhet i hver av dise faktorene
STRATEGISK ANALYSE INTERN ANALYSE EKSTERN ANALYSE (SW) Interne omgivelser undersøkes mht styrker og svakheter (OT) Eksterne omgivelser undersøkes mht muligheter og trusler Strategiske tiltak og implementering
Legger vi den Eksterne analysen inn i vår helhetlige selskapsmodell - Strategi 360, kan vi illustrere dette på følgende måte:

Analyse av muligheter og

trusler i virksomhetens

eksterne omgivelser

Porters Konkurransekrefter Analysen av muligheter og trusler tar utgangspunkt i Porters konkurransemodell. Denne går ut på å undersøke og analysere selskapets omgivelser for å avdekke muligheter og trusler i forhold til konkurrenter på samme arena, leverandører, kunder, potensielle nykommere og substitutter. Her har vi tatt utgangspunkt i Porters konkurransemodell og tilpasset den med relevante spørsmål.
KONKURRENTER KONKURRENTER SUBSTITUTTER POTENSIELLE INNTRENGERE KUNDER LEVERANDØRER Makrofaktorer
KONKURRENTER Hvilke konkurrenter finnes i markedet i dag? Hvor sterke er disse i forhold til bedriften? Er det en mulighet for at disse kan kjøpe opp eller konkurrer ut bedriften? Disse og følgende flere relevante spørsmål må en stille seg: 1. Er det sterk konkurranse i det markedet bedriften opererer i? 2. Hvor sterke er konkurrentene sammenlignet med bedriften? (Markedsandeler) 3. Hvem anser bedriften som sine viktigste konkurrenter? 4. Er produktet lett å kopiere? 5. Er det potensielle nye konkurrenter i markedet? 6. Konkurrenter lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt
SUBSTITUTTER 1. Finnes det andre produkter som ikke er identiske, men nær beslektede og som kan overta i bedriftens markeder. 2. Hvilke produkter har egenskaper som kan konkurrere ut bedriftens egne produkter.
KUNDER Hvem er aktørens viktigste kunder. Hvilke muligheter eller trusler finnes i forbindelse med egne kunderelasjoner. Man må undersøke hvor godt forholdet er til kundene, hvor avhengige de er av oss og hvor lett det er å skifte over til konkurrenter. Analysen skal gi svar på følgende spørsmål 1. Hvem er aktørens viktigste kunder; målgrupper, segmenter? 2. Hvordan er utviklingen i aktørens kundemasse? (Voksende, stabil eller synkende) 3. Kjennetegnes kundemassen av stabile gjenkjøpskunder eller sporadiske kunder? 4. Er det noen kunder/kundegrupper som betyr mer for aktørens resultat enn andre? 5. Hvordan følges kundene opp; likeartet og/eller differensiert? 6. Hvordan arbeider aktørens mot nye kunder/grupper?
LEVERANDØRER Hvilke leverandører har bedriften og hva kjennetegner disse. 1. Hvilke leverandører benytter selskapet seg av 2. Finnes det andre potensielle leverandører i samme marked 3. Har man sammenliknet leverandørenes priser 4. Er det andre faktorer man må ta hensyn til; pålitelighet, service og support, nærhet, kvalitet 5. Hva er de viktigste kriteriene for selskapet ved valg av leverandører? Har man rangert leverandørene mht de viktigste kriteriene? 6. Finnes det noen muligheter eller trusler i forbindelse med disse leverandørene. Eksempel på trusler; leverandørenes forhandlingsmakt; hvis det finnes få leverandører, kan disse styre prisingen eller de kan utvide nedstrøms og bli konkurrent. Leverandøravhengighet – hva skjer hvis en leverandør går overende. Eksempel på muligheter; finnes det en leverandør som er potensiell oppkjøpskandidat for bedriften?
INNTRENGERE 1. Kan det komme nye tilbydere i markedet som kan konkurrere med bedriften. 2. Hvilke andre selskaper har potensiale til å gå inn på bedriftens markeder og bli en sterk konkurrent. 3. Hvor lett er det å kopiere bedriftens produkter? 4. Hvor store er inngangsbarrierene i markedet?
MAKROFAKTORER Eksterne faktorer og drivkrefter - eksempler på relevante forhold i bedriftens eksterne handlingsmiljø. Økonomiske faktorer BNP-utvikling Internasjonal økonomi Valuta/Rente/Inflasjonsrater Arbeidsmarkedet Lønns- og kostnadsnivå Levekårsutvikling Teknologiske faktorer Relevant grunnforskning Relevant anvendt forskning Informasjonsteknologi Kommunikasjons-infrastruktur Internett aksess Teknologisk innovasjon Politiske/legale forhold Politisk forutsigbarhet Konkurranselovgivning Konsesjonslovgivning Miljøreguleringer Skatteregler Arbeidsrettsregler Sosio-kulturelle forhold Demografisk utvikling Holdnings-/livsstilstrender Forbruksmønstre Familiemønstre Bosettingsmønstre Karrieremønstre
Basert på denne kartleggingen av konkurransekreftene settes det opp en liste over 1. Alle muligheter som åpenbarer seg. Her går man gjennom alt analysen har fått frem og tolker dette. Eksempler på tankegang er - a. Hvis det kommer substitutter for egne produkter, kan vi raskt forbedre eller endre våre produkter eller komme opp med enda bedre produkter for å møte konkurransen. b. Hvilke inntrenger er ventes å komme inn, kan vi evt samarbeide eller kjøpe opp disse c. Skal man endre leverandører, inngå nærmere samarbeid med noen eller kanskje overta leverandørene for å få kontroll over mer av produktenes verdikjede. Kan man utvikle nye og bedre produkter sammen med leverandørene. d. Er det mulig å gjøre det vanskeligere for konkurrenter å komme inn i markedet? Kan man beskytte egne produkter eller produksjonsprosesser med patenter. e. Er det interessant å inngå nærmere samarbeid med kunder. Er det f.eks hensiktsmessig å gi kunder enerett i enkelte markeder mot andre motytelser? 2. Alle trusler man må være på vakt overfor - eksempler på tolking: a. De nye produktene som kommer innen vår bransje, hvor mye medre er de enn våre. b. Hvilke nye produkter kan ta over for våre. Er det noe som gjør at våre velges bort c. Er det fare for at leverandører inngår eksklusive avtaler eller samarbeid med våre konkurrenter eller får de bedre betingelser enn oss. d. Kommer det nye aktører på banen med helt nye angrepsmåter eller teknologi som revolusjonerer bransjen (Eks: Askeladden som går inn i trauste bransjer og endrer konseptet helt - som med Cutters, Dr.Dropin, begravelsesbyråer osv) e. Kommer det store endringer i kunders preferanser så og si over nattet (f.eks store miljøengasjement hos en stor gruppe av virksomhetens potensielle kunder) Som for Sterke og Svake sider, setter vi her opp en rangert oversikt over mulighetene og en over truslene. Denne benyttes i det videre arbeidet med den strategiske analysen, som vi kommer tilbake til senere. Under viser vi et eksempel på Muligheter og Trusler:
Trusler (eksempler) Tilgang til infrastruktur Kapasitet Tempo i utbyggingen Få inngangsbarrierer Tilgang til ressurser Mange potensielle konkurrenter Respons fra etablerte aktører Viktig ben faller bort Store omdømme aktører tar opp konkurransen Ikke markedsaksept for produktet Ny teknologi Plutselige endringer i oponionen
Muligheter (eksempler) Infrastruktur Fortsatt udekket behov i markedet Lav brukerterskel Tjenester er tilgjengelig Uavhengig selskap Mange mulige ”patrioter” Nytt og spennende konsept. Segmentering Nye inntektsområder kundedatabasen
Resultatet fra den Eksterne analysen hentes inn i SWOT analysen danner grunnlag for deler av den strategiske plattformen, som senere benyttes i det videre arbeidet med den strategiske analysen.
T O