NAVIGASJON
SOSIAL
KONTAKT e: info@sw.no
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Intern analyse
Virksomheten må analyseres med hensyn til å finne sterke og svake sider (styrker og svakheter) ved egne forutsetninger, kompetanse, ressurser, organisasjon, kultur og løsninger. Dette krever at man må gjennomgå alle bedriftens kjerneområder: Ledelse, organisasjon, finanser, regnskap, produksjon, markedsavdeling, produktutvikling, forhold til makro-omgivelser og forhold til andre interessenter.
Analyser verdiskaping i hvert trinn, ideelt sett skulle hvert av trinnene vært et eget kostnadssenter Det viktigste punktet i denne prosessen er å etablere effektive organisatoriske grenser. Det finnes tre muligheter ved organiseringen av hvert trinn; utføre selv, kjøpe fra andre eller samarbeide med andre.
Sterke sider (Styrker) Virksomhetes sterke sider kan defineres som positive interne faktorer som bidrar til å nå bedriftens mål (viktige evner, unike kunnskaper og ressurser som bidrar til suksess).
Svake sider (Svakheter) Svake sider er negative interne faktorer som hindrer bedriften i å nå sine mål (manglende ressurser, mangel på kunnskap om bedrift og kunder etc).
INTERN ANALYSE er å finne frem til de sterke og svake sider ved bedriftens egne forutsetninger, ressurser og løsninger. Virksomhetens sterke sider forteller oss hvor vi er gode, hvor vi har konkurransefortrinn overfor andre selskaper og hvor vi kan videreutvikle oss. De svake sidene forteller oss hvor vi kan møte utfordringer og problemer og hvordan vi kan bli enda bedre ved å eliminere disse.
STRATEGISK ANALYSE
INTERN ANALYSE
EKSTERN ANALYSE
(SW) Interne omgivelser undersøkes mht styrker og svakheter
(OT) Eksterne omgivelser undersøkes mht muligheter og trusler
Strategiske tiltak og implementering
Verdikjeden benyttes til å få en strukturert oversikt over et selskaps oppbygning i ulike aktiviteter. Metoden bryter virksomheten ned i en serie verdiskapingsaktiviteter, som generelt sett skal kunne tallfestes. Verdikjeden deles inn i primæraktiviteter og støtteaktiviteter, der primæraktivitetene er knyttet til selve varen og tjenesten som aktøren leverer dvs. de aktivitetene som skjer med ett produkt fra en råvare kommer inn til det ferdige produktet er kjøpt, betalt og levert, f.eks som illustrert i figuren over. Hos en typisk aktør er dette elementer som logistikk inn, Produksjon Logistikk ut, Markedsføring og salg og Service. Støtteaktivitetene er som navnet tilsier støtte til primæraktivitetene, dvs støttefunksjoner til produksjon og foredling av selskapets produkter. De går på ledelse og administrasjon, økonomi og controller oppgaver, strategiutvikling og andre aktuelle støtteområder.

Analyse av sterke og svake

sider ved produksjonen

Analyse av sterke og svake

sider ved virksomhetens

økonomi og -funksjon

Analyse av sterke og svake

sider ved virksomhetens

organisering og kompetanse

Analyse av sterke og svake

sider ved Salg, logistikk,

kundebehandling

Analyse av sterke og svake

sider innen virksomhetens

markedsføring og

kommunikasjon

Analyse av sterke og svake sider hos

virksomhetens støttefunksjoner -

ledelse, administrasjon, controller

Analyse av sterke og svake sider ved

virksomhetens strategiarbeid

Innen hvert analysert område, får man så en oversikt over sterke og svake sider. Disse sammenfattes så til en liste over hele virksomhetens sterke og svake sider, gjerne i en prioritert oversikt, rangert etter virksomhetens viktigste sterke sider, dvs de sterkeste sider øverst osv. Det samme gjøres for virksomhetens viktigste svake sider. De svakeste sidene er noe man må ta tak i med en gang i den videre Strategiske anaysen.
Sterke sider (eksempler) Solide partnere med lang erfaring og solid kompetanse innen sine områder First mover Nøkkelpersoner med stor kompetanse og lang erfaring innen kjernevirksomheten Kontroll på brukerne Teknologiuavhengig Godt nettverk i og utenfor bransjen Organisering (fleksible, åpen, prosess) Unik forretningsmodell Flere ben å stå på i forretningsmodellen Tilpasset og målrettet annonsekanal Outsourcing av prosesser og tjenester som ligger utenfor kjernevirksomhet
Svake sider (eksempler) Ukjent merkevare Mangel på kapital Krevende arbeidsmarked Kapasitet og ressurser Behov for mange siter Ikke proof-of-concept Avhengig av solide partnere i de forskjellige forretningsområdene Ny uprøvd forretningsmodell
I STØRRE SAMMENHENG: I en mer omfattende analyse, ser man hvordan egen verdikjede passer sammen med andre aktørers verdikjeder. Eksisterer det en foredlingsprosess som spenner over aktiviteter i flere bedrifters verdikjede? Hvilke aktører leverer varer til egen bedrift og hvilke aktører kjøper egen bedrifts varer for evt. videre foredling? Et sett av sammenkoblede verdikjeder kalles et verdikjedesystem. I en strategisk analyse av verdikjedesystemet som bedriften er en del av, ser man på muligheter til ta kontroll over deler av verdikjeden utenfor egen bedrift. Vi snakker da om vertikal eller horisontal integrasjon i verdikjeden. Vertikal integrasjon kan deles inn i oppstrøms integrasjon eller nedstrømsintegrasjon, dvs. bakover eller forover i verdikjeden, f eks gjennom allianser eller oppkjøp av bedrifter. Horisontal integrasjon er sammenslåing av parallelle verdikjeder for å oppnå f.eks stordriftsfordeler
STYRKER
SVAKHETER
Å legge litt arbeid i denne sekvensen vil gjøre det videre arbeidet mye lettere. Det er også viktig hvis man ønsker å gå tilbake og evaluere tiltak som gjennomføres. Kan man etter hvert fjerne noen svake sider og har man benyttet noen av de sterke sidene til å utvikle virksomheten. Den ferdige oversikten over rangerte Styrker og Svakheter er resultatet av denne gjennomgangen. Under følger et eksempel på en slik gjennomgang
VERDIKJEDEN Det enkleste verktøyet som kan benyttes til en slik gjennomgang er verdikjeden. (Analyse av et selskaps verdikjede har de siste årene blitt betraktet som et litt avleggs tankesett, da mange av dagens nye og moderne bedrifter følger en helt annen struktur og oppbygning, spesielt innen nye IKT og kunnskapsbedrifter. Vi mener den likevel er et nyttig verktøy til å forstå mange av dagens "vanlige " virksomheter og har den med her da vi ønsker først å forankre den interne analysen i godt kjent teori). Verdikjeden under viser oppsettet for en standard produksjonsbedrift, som er lett å forstå for mange. Med litt fantasi, kan man sortere dagens nyere selskapsstrukturer på en tilsvarende måte - som f.eks oppbygningen av vår hovedmodell - Strategi360 (som vist lengre nede på denne siden)
LAGE EN VERDIKJEDE Verdikjeden varierer fra selskap til selskap. Hvert selskap må foreta egen analyse og lage sin egen verdikjede. I de fleste tilfeller er dette en relativ enkel øvelse som deles inn i tre hovedfaser: Definer trinn i verdikjeden. Følg de produkter og tjenester bedriften skaper og beskriv denne prosessen helt frem til de er mottatt av kunden. Dette danner grunnlaget for primæraktivitetene. Beskriv så hvilke administrative funksjoner som støtter opp om produksjonsprosessen, dette blir da støtteaktivitetene. Dette er den kreative fasen. Hvert trinn skal ha konkurransemessig betydning.
STYRKER OG SVAKHETER - Verdikjeden i det strategiske arbeidet Verdikjeden benyttes i første omgang til å kartlegge alle de ulike aktivitetene i selskapet, men benyttes senere også i det strategiske arbeidet, i internanalysen av selskapet der man kartlegger sterke og svake sider ved alle ledd i organisasjonen, for eksempel egne forutsetninger, kompetanse, ressurser, organisasjon, kultur og løsninger. Analysen krever at man systematisk gjennomgår alle leddene i verdikjeden. Selskapets sterke sider forteller oss hvor vi er gode, hvor vi har konkurransefortrinn overfor andre selskaper og hvor vi kan videreutvikle oss. De svake sidene forteller oss hvor vi kan møte utfordringer og problemer og hvordan vi kan bli enda bedre ved å eliminere disse. Hvert ledd i selskapets verdikjede analyseres for:
Fra gjennomgangen av verdikjedeanalysen (her fra sirkel-versjonen vi laget over) henter vi inn sterke sider fra alle delene; Produksjon, Markedsføring/ kommunikasjon, Salg og logistikk, Økonomi, Organisering/ kompetanse. Rangerer så disse innen hver del. Til slutt lages en versjon der viser alle under ett og lager en oversikt der de aller sterkeste sidene kommer først og så rangeres de nedover
Produksjon: Liste over alle styrker Markedsføring/kommunikasjon: Liste over alle styrker Salg og logistikk: Liste over alle styrker Økonomi: Liste over alle styrker Organisering/kompetanse: Liste over alle styrker
Produksjon: Liste over alle svakheter Markedsføring/kommunikasjon: Liste over alle svakheter Salg og logistikk: Liste over alle svakheter Økonomi: Liste over alle svakheter Organisering/kompetanse: Liste over alle svakheter
Det samme gjøres for alle kartlagte svake sider. Først samles alle innen hver del, deretter rangeres de innen hver del før vi ender opp med en rangert liste over alle virksomhetens svakeste sider der de aller svakeste står øverst.
Resultatet fra den Interne analysen hentes inn i SWOT analysen danner grunnlag for deler av den strategiske plattformen, som senere benyttes i det videre arbeidet med den strategiske analysen.
S W
Intern analyse
INTERN ANALYSE (IA) er å finne frem til de sterke og svake sider ved bedriftens egne forutsetninger, ressurser og løsninger. Virksomhetens sterke sider forteller oss hvor vi er gode, hvor vi har konkurransefortrinn overfor andre selskaper og hvor vi kan videreutvikle oss. De svake sidene forteller oss hvor vi kan møte utfordringer og problemer og hvordan vi kan bli enda bedre ved å eliminere disse.
STRATEGISK ANALYSE INTERN ANALYSE EKSTERN ANALYSE (SW) Interne omgivelser undersøkes mht styrker og svakheter (OT) Eksterne omgivelser undersøkes mht muligheter og trusler Strategiske tiltak og implementering
Virksomheten må analyseres med hensyn til å finne sterke og svake sider (styrker og svakheter) ved egne forutsetninger, kompetanse, ressurser, organisasjon, kultur og løsninger. Dette krever at man må gjennomgå alle bedriftens kjerneområder: Ledelse, organisasjon, finanser, regnskap, produksjon, markedsavdeling, produktutvikling, forhold til makro-omgivelser og forhold til andre interessenter.
Verdikjeden benyttes til å få en strukturert oversikt over et selskaps oppbygning i ulike aktiviteter. Metoden bryter virksomheten ned i en serie verdiskapingsaktiviteter, som generelt sett skal kunne tallfestes. Verdikjeden deles inn i primæraktiviteter og støtteaktiviteter, der primæraktivitetene er knyttet til selve varen og tjenesten som aktøren leverer dvs. de aktivitetene som skjer med ett produkt fra en råvare kommer inn til det ferdige produktet er kjøpt, betalt og levert, f.eks som illustrert i figuren over. Hos en typisk aktør er dette elementer som logistikk inn, Produksjon Logistikk ut, Markedsføring og salg og Service. Støtteaktivitetene er som navnet tilsier støtte til primæraktivitetene, dvs støttefunksjoner til produksjon og foredling av selskapets produkter. De går på ledelse og administrasjon, økonomi og controller oppgaver, strategiutvikling og andre aktuelle støtteområder.
VERDIKJEDEN Det enkleste verktøyet som kan benyttes til en slik gjennomgang er verdikjeden. (Analyse av et selskaps verdikjede har de siste årene blitt betraktet som et litt avleggs tankesett, da mange av dagens nye og moderne bedrifter følger en helt annen struktur og oppbygning, spesielt innen nye IKT og kunnskapsbedrifter. Vi mener den likevel er et nyttig verktøy til å forstå mange av dagens "vanlige " virksomheter og har den med her da vi ønsker først å forankre den interne analysen i godt kjent teori). Verdikjeden under viser oppsettet for en standard produksjonsbedrift, som er lett å forstå for mange. Med litt fantasi, kan man sortere dagens nyere selskapsstrukturer på en tilsvarende måte - som f.eks oppbygningen av vår hovedmodell - Strategi360 (som vist lengre nede på denne siden)
LAGE EN VERDIKJEDE Verdikjeden varierer fra selskap til selskap. Hvert selskap må foreta egen analyse og lage sin egen verdikjede. I de fleste tilfeller er dette en relativ enkel øvelse som deles inn i tre hovedfaser: Definer trinn i verdikjeden. Følg de produkter og tjenester bedriften skaper og beskriv denne prosessen helt frem til de er mottatt av kunden. Dette danner grunnlaget for primæraktivitetene. Beskriv så hvilke administrative funksjoner som støtter opp om produksjonsprosessen, dette blir da støtteaktivitetene. Dette er den kreative fasen. Hvert trinn skal ha konkurransemessig betydning.

Analyse av sterke og

svake sider ved

produksjonen

Analyse av sterke

og svake sider ved

virksomhetens

økonomi og -

funksjon

Analyse av

sterke og svake

sider ved

virksomhetens

organisering og

kompetanse

Analyse av sterke

og svake sider ved

Salg, logistikk,

kundebehandling

Analyse av

sterke og svake

sider innen

virksomhetens

markedsføring

og

kommunikasjon

Analyse av sterke og svake sider hos

virksomhetens støttefunksjoner -

ledelse, administrasjon, controller

Analyse av sterke og svake sider ved

virksomhetens strategiarbeid

Sterke sider (Styrker) Virksomhetes sterke sider kan defineres som positive interne faktorer som bidrar til å nå bedriftens mål (viktige evner, unike kunnskaper og ressurser som bidrar til suksess).
Svake sider (Svakheter) Svake sider er negative interne faktorer som hindrer bedriften i å nå sine mål (manglende ressurser, mangel på kunnskap om bedrift og kunder etc).
Innen hvert analysert område, får man så en oversikt over sterke og svake sider. Disse sammenfattes så til en liste over hele virksomhetens sterke og svake sider, gjerne i en prioritert oversikt, rangert etter virksomhetens viktigste sterke sider, dvs de sterkeste sider øverst osv. Det samme gjøres for virksomhetens viktigste svake sider. De svakeste sidene er noe man må ta tak i med en gang i den videre Strategiske anaysen.
STYRKER OG SVAKHETER - Verdikjeden i det strategiske arbeidet Verdikjeden benyttes i første omgang til å kartlegge alle de ulike aktivitetene i selskapet, men benyttes senere også i det strategiske arbeidet, i internanalysen av selskapet der man kartlegger sterke og svake sider ved alle ledd i organisasjonen, for eksempel egne forutsetninger, kompetanse, ressurser, organisasjon, kultur og løsninger. Analysen krever at man systematisk gjennomgår alle leddene i verdikjeden. Selskapets sterke sider forteller oss hvor vi er gode, hvor vi har konkurransefortrinn overfor andre selskaper og hvor vi kan videreutvikle oss. De svake sidene forteller oss hvor vi kan møte utfordringer og problemer og hvordan vi kan bli enda bedre ved å eliminere disse. Hvert ledd i selskapets verdikjede analyseres for:
Analyser verdiskaping i hvert trinn, ideelt sett skulle hvert av trinnene vært et eget kostnadssenter Det viktigste punktet i denne prosessen er å etablere effektive organisatoriske grenser. Det finnes tre muligheter ved organiseringen av hvert trinn; utføre selv, kjøpe fra andre eller samarbeide med andre.
STYRKER
SVAKHETER
PRAKTISK ANGREPSMÅTE Fra gjennomgangen av verdikjedeanalysen (her fra sirkel-versjonen vi laget over) henter vi inn sterke sider fra alle delene; Produksjon, Markedsføring/ kommunikasjon, Salg og logistikk, Økonomi, Organisering/ kompetanse. Rangerer så disse innen hver del. Til slutt lages en versjon der viser alle under ett og lager en oversikt der de aller sterkeste sidene kommer først og så rangeres de nedover
Produksjon: Liste over alle styrker Markedsføring/kommunikasjon: Liste over alle styrker Salg og logistikk: Liste over alle styrker Økonomi: Liste over alle styrker Organisering/kompetanse: Liste over alle styrker
Produksjon: Liste over alle svakheter Markedsføring/kommunikasjon: Liste over alle svakheter Salg og logistikk: Liste over alle svakheter Økonomi: Liste over alle svakheter Organisering/kompetanse: Liste over alle svakheter
Det samme gjøres for alle kartlagte svake sider. Først samles alle innen hver del, deretter rangeres de innen hver del før vi ender opp med en rangert liste over alle virksomhetens svakeste sider der de aller svakeste står øverst.
RESULTAT Å legge litt arbeid i denne sekvensen vil gjøre det videre arbeidet mye lettere. Det er også viktig hvis man ønsker å gå tilbake og evaluere tiltak som gjennomføres. Kan man etter hvert fjerne noen svake sider og har man benyttet noen av de sterke sidene til å utvikle virksomheten. Den ferdige oversikten over rangerte Styrker og Svakheter er resultatet av denne gjennomgangen. Under følger et eksempel på en slik gjennomgang
Sterke sider (eksempler) Solide partnere med lang erfaring og solid kompetanse innen sine områder First mover Nøkkelpersoner med stor kompetanse og lang erfaring innen kjernevirksomheten Kontroll på brukerne Teknologiuavhengig Godt nettverk i og utenfor bransjen Organisering (fleksible, åpen, prosess) Unik forretningsmodell Flere ben å stå på i forretningsmodellen Tilpasset og målrettet annonsekanal Outsourcing av prosesser og tjenester som ligger utenfor kjernevirksomhet
Svake sider (eksempler) Ukjent merkevare Mangel på kapital Krevende arbeidsmarked Kapasitet og ressurser Behov for mange siter Ikke proof-of-concept Avhengig av solide partnere i de forskjellige forretningsområdene Ny uprøvd forretningsmodell
S W
I STØRRE SAMMENHENG: I en mer omfattende analyse, ser man hvordan egen verdikjede passer sammen med andre aktørers verdikjeder. Eksisterer det en foredlingsprosess som spenner over aktiviteter i flere bedrifters verdikjede? Hvilke aktører leverer varer til egen bedrift og hvilke aktører kjøper egen bedrifts varer for evt. videre foredling? Et sett av sammenkoblede verdikjeder kalles et verdikjedesystem. I en strategisk analyse av verdikjede- systemet som bedriften er en del av, ser man på muligheter til ta kontroll over deler av verdikjeden utenfor egen bedrift. Vi snakker da om vertikal eller horisontal integrasjon i verdikjeden. Vertikal integrasjon kan deles inn i oppstrøms integrasjon eller nedstrømsintegrasjon, dvs. bakover eller forover i verdikjeden, f eks gjennom allianser eller oppkjøp av bedrifter. Horisontal integrasjon er sammenslåing av parallelle verdikjeder for å oppnå f.eks stordriftsfordeler
Resultatet fra den Interne analysen hentes inn i SWOT analysen danner grunnlag for deler av den strategiske plattformen, som senere benyttes i det videre arbeidet med den strategiske analysen.